Français    Search

Articles - 1982 ... 1987

Annotated bibliography produced by Makis Solomos

All of Xenakis's published articles are listed and commented here.
Translations are mentioned only if they were published before the original (French) or if they vary from the original version. For commentaries on articles that were compiled in Xenakis's books, cf. the preceding section, under Books

1982

« André Schaeffner », Revue de Musicologie tome 68, n°1-2, 1982, p. 387.

A few words on the famous musicologist.

"Béla Bartók" [in French] / "Bartók Béla" [in Hungarian], Arion n°13, Budapest, Egyetemi Nyomda, 1982, p. 54-55.

A few words on Bartók.

« La composition musicale est à la fois dépendante et indépendante de l'évolution technologique des systèmes analogiques ou numériques », Conférences des journées d'études. Festival international son et image vidéo, Paris, Société pour la Diffusion des Sciences et des Arts, 1982, p. 137-155. Repris sous le titre « Diatope : une musique à voir » in La musique de l'architecture, p. 358-366.

Here, Xenakis shares his past experiences using the computer both for composition and for sound synthesis.

"Il pensiero musicale" ("Musical thinking"), Spirali n°41, 1982, p. 44-45.

A few words on the element of time in both music and architecture.

"Musica e originalità", Numero e suono, Venise, La Biennale di Venezia, 1982, p. 41-42.

The original French was later published in 1984.

"Nota all’edizione italiana", in Iannis Xenakis, Musica. Archittetura, Milano, Spirali, 1982, p. 7.

A few words for the Italian readers of Musique. Architecture.

"Polytopes", in Festival d'automne à Paris 1972-1982, Paris, Temps Actuels, 1982, p. 218.

A few words on the Polytopes.

"Préface", Les cahiers de l'arm n°4, undated (ca. 1981-82), p. 3.

"Science et technologie, instruments de création", in Colloque national: recherche et technologie, Paris, Ministère de la recherche et de la technologie, 1982, p. 7-12.

On the necessity to anchor art in society and in technological research.

1983

"Il faut se débarrasser des préjugés architecturaux", Les Nouvelles littéraires n°23-24, June, 1983, p. 40-41.

A few ideas on architecture.

"Perspectives de la musique contemporaine", Echos n°1, 1983, p. 47.

A few general ideas on music.

"Pour saluer Olivier Messiaen", Opéra de Paris n°12, 1983, p. 6.

A brief homage to Messiaen.

1984

"La source de l'expérience humaine", Le Monde, September13, 1984.

"L'univers est une spirale", Le Nouvel Observateur n°1020, Mai 1984, p. 88-89.

Reprinted in Kéleütha, p.136-138.

"Musique et originalité", Phréatiques n°28, 1984, p. 62-66.

Reprinted in Kéleütha, p. 106-111.

"Notice sur la vie et les travaux de Georges Auric", in Discours prononcés dans la séance publique tenue par l'Académie des Beaux-Arts n°6, 1984, p. 13-19.

Xenakis’s acceptance speech given at the French Académie des Beaux-Arts.

"Pour l'innovation culturelle", in Robert Badinter, Vous avez dit fascisme ?, Paris, Montalba, 1984, p. 275-276.

Reprinted in Kéleütha, p. 133-135.

 « The Monastery of La Tourette », in Allen Brooks (éd.), A Series in Garland Architectural Archives. Le Corbusier. La Tourette and Other Building Projects 1955-57, Londres-New York-Paris, Garland Publishing Inc. / Fondation Le Corbusier, 1984, p. IX-XVIII. L'original français, « Le monastère de la Tourette » est repris dans La musique de l'architecture, p. 105-119.

The text as developed by Xenakis La Tourette. He talks about his collaboration with Le Corbusier, all important architectural elements which he is the author of parts of undulating glass and many details

"Un exemple enviable", Revue Musicale n°372-374, 1984, p. 67.

A brief statement on Mr. Landowski.

"Un plaidoyer pour l'avant-garde?", Le Nouvel Observateur n°19-25, Oct.1984, p. 97.

A few quick answers to a brief questionnaire on composition.

(Avec Jean-Louis Véret) « Cité de la musique, Parc de la Villette. Rapport de présentation », inédit, 1984, 8 p. dactylographiées. Repris in Musique de l'architecture, p. 267-275.

Presentation of the architectural project that was ultimately not selected.

1985

"Alban Berg: le dernier des Romantiques", La vie culturelle, February 7,1985, p. 29.

A few words on the Viennese composer.

"Le monde en harmonie", Silences n°1, 1985, p. 91-93.

Various thoughts.

"Le pas d'acier de Paul Klee", Le Nouvel Observateur n°1097, Nov.1985, p. 106.

A few words on Klee written for an exhibition.

"Les conditions actuelles de la composition", France Forum n°223-224, 1985, p. 10-12.

Reprinted in Kéleütha, p.121-128 under the title "Condition du musicien".

"Vœux en musique", Harmonie/ Panorama-Musique, janv.1985, p. 67.

A few general ideas.

1986

« Avant-propos », in Hermann Scherchen, La direction d'orchestre, Arles, Actes Sud, 1986, p. 11-13.

Homage to the conductor and Xenakis’s friend.

« Briefauszug an Hermann Scherchen », in Hermann Scherchen Musiker, Berlin, 1986, p. 95.

A letter written to the conductor in 1963.

« Hermann Scherchen », Le Monde de la Musique n°89, mai 1986, p. 91.

A short homage.

1987

« Préface », in Sergio Ferro, Chérif Kebbal, Philippe Potié, Cyrille Simmonet, Le Corbusier. Le Couvent de La Tourette, Marseille, Parenthèses, 1987, p. 5. Repris in Musique de l'architecture, p. 120-121.

Text brief but very important: Xenakis developed two ideas about music-related architecture.

« Pour les dix ans du Monde de la Musique », Le Monde de la musique n°100, mai 1987, p. 27.

Reproduction of a few measures (150-155), excerpted from Synaphai.

« Xenakis on Xenakis », Perspectives of New Music vol.25 n°1-2, 1987, p. 16-63.

Compilation of articles and interviews.

« Mykenae alpha », Perspectives of New Music vol.25 n°1-2, 1987, p. 12-15.

The work’s score (UPIC).

 
Top