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Articles and other major writings - G

GAGNARD Madeleine, La voix dans la musique contemporaine et extra-européenne, Paris, Van de Velde, 1987, p. 57-60.

A few remarks on the use of voice in Nuits.

GALAISE Sophie, LEDUC Daniel, MARCHAND Guy, PERRON Marianne, RIVEST Johanne, THIRIAR Diana, « Xenakis au Québéc : chronologie et repères », in Provost Serge (éd.), Espace Xenakis = Circuits vol.5 n°2, 1994, p. 77-81.

Chronology and description of Xenakiss trips to Québec (in particular for the premieres of the Polytope de Montréal, of Kraanerg and of Epeï).

GALLAHER Christoph S., Density in twentieth century music, Ph. D., Indiana University, 1975, 164p.

GALLIANO Luciana, « Xenakis – Der japanische Weg », catalogue Klangspuren, Graz, 2002.

GEIGER Friedrich, « Iannis Xenakis elektroakustische Musik im Spiegel der Kritik », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 210-218.

GENUYS François, « L'informatique musicale », L'Arc n°51, 1972, p. 41-43.

On the use of computers in music.

GENUYS François, « Ordinateur et musique », IBM Informatique n°3, 1971, p.
3-9.

A few general ideas on the stochastic program.

GEORGAKI Anastasia, « The grain of Xenakis' technological thought in the computer music research of our days », in Georgaki Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 355-361. Article sélectionné : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

GÉRANDO Stéphane de, « Introduction à la notion de "frontière" dans l'œuvre musicale après 1945 : utopie ou réalité ? Exemples d'Ikhoor de Iannis Xenakis, d'Anahit de Giacinto Scelsi et de 4'33'' de John Cage », in Frontières et seuils = Cahiers du Laboratoire Pluridisciplinaire de Recherches sur l'Imaginaire appliquées à la Littérature, Bordeaux, Eidôlon, 2004, p. 75-86.

Brief analysis of the form of Ikhoor (p. 76-80).

GIBSON Benoît, « La théorie et l'œuvre chez Xenakis : éléments pour une réflexion », in Provost Serge (éd.), Espace Xenakis = Circuits vol.5 n°2, 1994, p. 41-54.

Analysis of the "discrepancies" in Pithoprakta, Achorripsis (and Herma).

GIBSON Benoît, « Self-borrowing in the instrumental music of Iannis Xenakis », in Georgaki Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 265-274. Article sélectionné : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

GIBSON Benoît, « Théorie des cribles », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, Paris, CDMC, 2001, p. 85-92.

Some actual applications in several compositions of the Sieve Theory, both in terms of pitches and durations.

GIBSON Benoît, « Theory of Groups : In Search of a Method to Analyze Group Structures in the Music of Xenakis », in Xenakis studies : in memoriam, sous la direction de J. Harley, Contemporary Music Review vol. 21 n°2-3, 2002, Oxfordshire, Routledge, p. 45-52.

The author presents a theoretical model to analyze the musical structures using groups and illustrated with Epicycle and Nomos gamma.

GIBSON Benoît, Xenakis. Organisation sonore, techniques d'écriture, orchestration, mémoire de D.E.A., Paris, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales/Ecole Normale Supérieure/IRCAM, 1992, 95p.

After a detailed analysis of serial section Metastaseis, the author discusses the influence of architecture on the music of Xenakis, stochastic and indeterminism.

GILL Dominic, « Le Polytope de Mycènes », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 294-298.

Brief commentary on the Polytope de Mycènes.

GILLET G., « Discours », Discours prononcés dans la séance publique tenue par l'Académie des Beaux-Arts n°6, 1984, p. 5-11.

GIRAUD Suzanne, « Iannis Xenakis : Tetras », Opération « Zig-Zag », Paris, IRCAM, 1983, p. 30-31.

A short analysis of Tetras.

GOLDBECK Frédérick, Des compositeurs au XXème siècle, Paris, Parution, 1984, p. 168-169.

Two very interesting pages on Xenakis.

GOLÉA Antoine, La musique de la nuit des temps aux aurores nouvelles, tome 2, Paris, 1977, p. 829-838.

A general introduction to Xenakiss music.

GOLÉA Antoine, « Mathématique ou inspiration ? », in Vingt ans de musique contemporaine, Paris-Genève, Slatkine, p. 166-173.

GONTCHAROV P.-E., Les percussions chez Xenakis, mémoire de maîtrise, Université de Paris IV-Sorbonne, 1988.

GRATZER Wolfgang, « Komposition und Werkkommentar. Xenakis und die Geschichte der Eigeninterpretation », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 200-209.

GRIFFITHS Paul, Modern Music. The Avant-Garde since 1945, London, S.M. Dent and sons, 1981, p. 110-111, 133-134 et 236-237.

Xenakis as seen by a musicologist who summarizes the history of music after 1945 into serialism.

GRIFFITHS Paul, « Xenakis : Logic and Disorder », Musical Times n°CXVI, 1975, p. 329-331.

A overview of the difference between Xenakis's theories and his music.

GRINTSCH Jan Simon, « Random Control. Xenakis and early mainframe computers », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 54-63.

On IBM and Fortran ST program computers.

GRUMBACH Antoine, « L'œuvre ultime », in Portrait(s) de Iannis Xenakis, sous la direction de F.B. Mâche, Paris, Bibliothèque Nationale de France, 2001, p. 195-200.

On Xenakiss last architectural realization, his own summer home in Corsica.

GUACCERO Domenico, « Iannis Xenakis : Musiques formelles », Quaderni dela rassegna musicale n°1, 1964, p. 154-155.

One of the first account rendered Musiques formelles.

GUALDA Sylvio, « Sur Psappha », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 243-251. Traduction anglaise : « On Psappha and Persephassa », in Kanach Sharon (éd.), Performing Xenakis, Hillsdale, New York, Pendragon Press, 2010, p. 159-166.

The first performer of Psappha shares his comments on the work.

GUALDA Sylvio, RIVALLAND Françoise, SKOCZYNSKI Stanislaw, « Problèmes d'interprétation ». Psappha (Iannis Xenakis) », Percussions n°17, 1991, p. 9-11.

Three percussionists discuss the technical problems in the performance of Psappha.

GUILLOT Matthieu, « Monde et sons, écoute et inouï », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, Paris, CDMC, 2001, p. 113-116.

A commentary on Michel Serres article "Musique et bruit de fond".

 
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