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Articles and other major writings - F

FAJOND Robert, « L'Orestie à Mycènes », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 283-290.

The author, a chorus member, gives his impressions on the Orestie.

FATUS Claude, Composition musicale et informatique, Paris, Minerve, 1989, p. 36-43.

Concerning stochastic programing.

FAYERS Eldon, "Utopian Aesthetics; Philosophical Perspectives on the Work of Iannis Xenakis", in Exarchos Dimitris (ed.), Proceedings of the Xenakis International Symposium, London 1-3 April 2011, www.gold.ac.uk/ccmc/xenakis-international-symposium/programme.

FERAPONTOVA Elena V., "Gumanism kak makrotema vokalnogo tvorchestva Ksenakisa" ("Humanism as a macrotheme of Xenakis' vocal creativity") in Musukalnoe iskusstvo i nauka v XXI veke: istoria, teoria, ispolnitelstvo, pedagogika. International Science Conference, devoted 40 Astrahan State Conservatory, Astrahan. 2009, p. 37-41.

The author suggests to consider idea of humanism as a macrotheme of Xenakis' vocal creativity. The author analyzes compositions connected with Antiquity, with a war theme where the humanism theme is embodied especially brightly.

FERAPONTOVA Elena V., « Iannis Xenakis: cherez avangard k antichnosti » [Iannis Xenakis: from Avant-garde to Antiquity], Musukalnaya akademiya, 2007, n°2, p. 173-181.

The basic problems of Xenakis's vocal creativity, his idea of an embodiment of antique tragedies on a modern stage (E. Ferapontova).

FERAPONTOVA Elena V., « Iannis Xenakis i Igor Stravinsky: na peresechenii musukalnuh musley » [Iannis Xenakis and Igor Stravinsky: on crossing of musical ideas], Festschrift Valentine Nikolaevne Holopovoy, Moscou, works of The Moscow State Tchaikovsky Conservatory., 2007, p. 141-150.

Some parallels between Stravinsky's and Xenakis's creativity (Oedipus Rex and Oresteia) (E. Ferapontova)..

FERAPONTOVA Elena V., « Iannis Xenakis – liniya gizni » [Line of the Life], Problemu musukalnoy nauki, Ufa, 2007, n°1, p. 141-150.

Detailed (for the first time in Russian) Iannis Xenakis's creative biography (E. Ferapontova).

FERAPONTOVA Elena V., « Stravinsky and Xenakis : parallels in music and semantic », in Georgaki Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 338-345.

FERRO Sergio, KEBBAL Chérif, POTIÉ Philippe, SIMMONET Cyrille, Le Corbusier. Le Couvent de La Tourette, Marseille, Parenthèses, 1987, passim.

On the contribution of Xenakis at the convent

FICHET Laurent, Les théories scientifiques de la musique. XIXème et XXème siècle, Paris, Vrin, 1896, p. 229-255.

A classsic case of bad faith written in total ignorance of Xenakiss writings and music.

FILIPPA Paraskevis F., « Kosmika kai oxyeia sybanta », in DONTAS Nikos A. (ed), Iannis Xenakis  = supplément du journal I Kathimerini, 2 février 2003, Athènes, p. 27-30.

The architectural route.

FINNENDAHL Orm, « Algorithmus, der sich selbst erzeugt », MusikTexte n°89, Köln, 2001, p. 50.

A few words on Xenakis, after his death.

FLEURET Maurice, « A music for the futur », Music and Musicians n°236, 1972, p. 20-27.

The author tries to explain what makes Xenakiss music so contemporary.

FLEURET Maurice, « Aventurier solitaire », in livret du disque Erato, STU 70526-70530, 1969, 3p.

On Xenakis's early evolution by a close friend.

FLEURET Maurice, Chroniques pour la musique d'aujourd'hui, Arles, éd. Bernard Coutaz, 1992, p. 254-265.

On Nomos gamma, Persépolis, Erikhthon, N'Shima and the Polytope de Mycènes.

FLEURET Maurice, « Il teatro di Xenakis », in Enzo Restagno (éd.), Xenakis, Torino, EDT/Musica, 1988, p. 159-188.

Pertinent remarks on Xenakis works for theatre, on the polytopes and on the works used in dance performances.

FLEURET Maurice, « La jeunesse d'un exilé », in Portrait(s) de Iannis Xenakis, sous la direction de F.B. Mâche, Paris, Bibliothèque Nationale de France, 2001, p. 103-112.

Some biographical details on the young Xenakis.

FLEURET Maurice, « Préface », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 13-16.

 Brief introduction to the book in question.

FLEURET Maurice, « Une musique différente », in Portrait(s) de Iannis Xenakis, sous la direction de F.B. Mâche, Paris, Bibliothèque Nationale de France, 2001, p. 95-102.

This text was intended to be the introduction to the book that Fleuret did not have the time to complete.

FLEURET Maurice, « Xenakis avant Xenakis », in Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 55-70.

On Xenakiss childhood and youth.

FLEURET Maurice, « Xenakis, musicien de la lumière », in Centre Georges Pompidou : geste de lumière et de son. Le Diatope-Xenakis, Paris, Centre Georges Pompidou, s.d. (vers 1978), p. 5-8.

Concerning the Polytopes and the Diatope.

FLEURET Maurice, « Xenakis. Une musique à voir », L'Arc n°51, 1972, p. 32-35.

Concerning the question of space.

FORSYTH Michael, Architecture et musique. L'architecte, le musicien et l'auditeur du 17ème siècle à nos jours, Liège, Pierre Mardaga, 1987, p. 297 et 310-311.

On attempts to spatialized music.

FOTOPOULOS Sotiris, « Ikhoor (1978). Constellation des techniques dans un univers des formes », in Georgaki Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 275-287.

FOURNIER Bernard, en collaboration avec Roseline Kassap-Riefenstahl, Histoire du quatuor à cordes. De l'entre-deux-guerres au XXIe siècle, Paris, Fayard, 2004, p. 689-699.

An introduction to string quartets.

FRANCESCONI Luca, « La botola del meraviglioso », in Alessandro Melchiorre (éd.),Iannis Xenakis. Musicista scienziato architetto, Quaderni di ricerca IRMus 2, Milan, 2006, p. 91-94.

FREEDMAN Lori, « Potent », in Kanach Sharon (éd.), Performing Xenakis, Hillsdale, New York, Pendragon Press, 2010, p. 3-10.

Some comments on the clarinet parts.

FRIEDL Reinhold, « Polyphone Monophonie. Interpretation und Freiheit in Iannis Xenakis' elektroakusticher Musik », MusikTexte n°122, 7p.

The author discusses the electroacoustic pieces by Xenakis in their timeline by asking, among other things, the question of the various existing versions.

FRISIUS Rudolf, « Aesthetisches Neuland. Iannis Xenakis auf der Suche nach dem Gesamtkunstwerk des technischen Zeitalters und einer neuer musikalischen Sprache », Musik Texte vol.13, 1986, p. 17-29.

Abridged version of the article "Konstruktion ...".

FRISIUS Rudolf, « Chaos und Zufall im Musikdenken von John Cage und Iannis Xenakis », p. 100-106.

A comparison between Cage and Xenakis.

FRISIUS Rudolf, « Formalisierte Musik. Iannis Xenakis' Hörstück Pour la Paix », Musik Texte vol.13, 1986, p. 39-41.

A few examples of how Xenakis "illustrates" the texts he uses in Pour la Paix.

FRISIUS Rudolf, « Konstruktion als chiffrierte Information », Musik-Konzepte n°54-55, 1987, p. 91-160.

A study of Xenakis swork with a few brief analyses.

FRISIUS Rudolf, « Musical et extramusical chez Xenakis. A propos de Kraanerg et de Nekuïa », in SOLOMOS Makis (éd.), Iannis Xenakis, Gérard Grisey. La métaphore lumineuse, Paris, L'Harmattan, 2003, p. 193-212.

Discussion on the role of "extra-musical" in Xenakis, including about Kraanerg and Nekuia parts which are also analyzed.

FRISIUS Rudolf, « Probleme der Analyse electroakustischer Musik von iannis Xenakis, dargestellt am Versuch einer Höranalyse von Diamorphoses », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 135-151.

Analysis Diamorphoses.

FRISIUS Rudolf, « Xenakis und das Schlagzeug », Neue Zeitschrift für Musik vol.6 n°11-12, 1996, p. 14-18.

Short analyses of Xenakis's works for percussion.

FRISIUS Rudolf, « Xenakis und der Rhythmus », Neue Zeitschrift für Musik vol.144 n°4, 1983, p. 13-17.

This text is reprinted in the article "Konstruktion".

FROUNDBERG Ivar, « Horisontal og vertikal proportionering -En skitse », Dansk Musiktidsskrift vol.58 n°2-3, 1984-85, p. 115ss.

FROUNDBERG Ivar, « Iannis Xenakis, Eonta », Nutida Musik vol.28 n°3, 1984-85, p. 12-13.

FROUNDBERG Ivar, « Iannis Xenakis, Ikhoor, Tetras », Nutida Musik vol.28 n°3, 1984-85, p. 26-27.

FROUNDBERG Ivar, « Iannis Xenakis, Metastasis, Jonchaies », Nutida Musik vol.28 n°3, 1984-85, p. 17-18.

FROUNDBERG Ivar, « Pour Iannis… (in memoriam). Sechs Qualitäten in der Musik von Xenakis », MusikTexte n°89, Köln, 2001, p. 53.

A few words on Xenakis, after his death.

FROUNDBERG Ivar, « Teori og praksis i Iannis Xenakis kompositionsteknikker : en eksemplifikation », Dansk Musiktidsskrift vol.57, 1983, p. 185-199.

FULCHIGNONI Enrico, « Sur Orient-Occident », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 257-262.

Orient-Occidents filmmaker, for whom Xenakis composed the film score of the same title, comments on their collaboration.

FULIN Angélique, Le partage de musique. Onze dialogues d'initiation à l'art des sons, Paris, Éditions EAP, 1993, p. 125-127.

A few words on the piece by a pioneering new methods in teaching.

FUMAGALLI T., « Iannis Xenakis », Musica Viva vol.5 n°1, 1981, p. 53-57.

 
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