Français    Search

Articles and other major writings - D

DAMBICOURT Jean Pierre, « Le nombre d'or et la fin du pythagorisme musical », in J.B. Condat (éd), Nombre d'Or et Musique, Paris et Frankfurt-am-Main, Verlag Peter Lang, 1988, p. 26-38.

In part on Xenakis and his"pythagorism".

DARASSE Xavier, « Sur Gmeeoorh », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 236-239.

The first performer of Gmeeoorh addresses the works difficulties.

DA SILVA SANTANA Helena Maria, Analyse de l'activité rythmique chez Iannis Xenakis (Persephassa pour six percussionnistes et Psappha pour un percussionniste), mémoire de D.E.A., Paris, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales/Ecole Normale Supérieure/IRCAM, 1995.

DA SILVA SANTANA Helena, « Espaços de Timbres – Cores do Tempo », Revista On Line do IPG, Guarda - www.ipg.pt

Are analyzed spaces of tone created by Xenakis and its behavior in time and physical space of the concert hall.

DA SILVA SANTANA Helena, « Modelos Matemáticos: Paradigmas de uma linguagem », in Actas das VII Jornadas Pedagógicas – Flexibilidade em Ambientes de Mudança, Escola Superior de Educação de Beja, 2001, p. 395-403.

Are analyzed several works by Xenakis and Debussy, who use mathematical proportions and the author shows how music can be a way to understand and know mathematics.

DA SILVA SANTANA Helena, « Proporções Matemáticas na Criação Musical », Colecção Cadernos do Instituto Politécnico da Guarda, vol. 2, Guarda, 2002, p. 7-33.

Are analyzed several works by Xenakis and Debussy, who use mathematical proportions.

DA SILVA SANTANA Helena, « Terretektorh : l'espace et le timbre, le timbre de l'espace », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, Paris, CDMC, 2001, p. 141-152 (traduction anglaise : « Terretêktorh : Space and Timbre, Timbre and Space », ExTempore, A journal of Compositional and Theoretical Research in Music, Sunderland vol. IX n°1, 1998, p. 12-36).

Detailed analysis of the spatial movements implemented in Terretektorh, including their relationship with tone.

DECARSIN François, La directionnalité de l'énoncé musical depuis 1950, thèse de doctorat de 3ème cycle, Paris, Université de Paris I, 1981, p. 61-66, 93-97, 133-135.

On Xenakis and nature; references to Pithoprakta and Polytope de Montréal.

DELALANDE François, GAYOU Evelyne, « Xenakis et le GRM », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, Paris, CDMC, 2001, p. 29-36.

This article proposes and explanation of the relationship Xenakis had with the GRM and the differences between Xenakis and Schaeffer.

DELIO Thomas, « Diamorphoses by Iannis Xenakis », in Thomas Licata (éd.), Electroacoustic Music: Analytical Perspectives, Westport (Connecticut), Londres, Greenwood Publishing Group, 2002, p. 42-57.

A perceptual analysis of the workpiece.

DELIO Thomas, « I. Xenakis' Nomos alpha. The Dialectic of structure and materials », Journal of Music Theory vol.24 n°1, 1980, p. 63-86 (repris in : Thomas DeLio (éd), Contiguous Lines, University Press of America, 1985, p. 3-30).

A detailed analysis of Nomos alpha based on Xenakiss own explanations.

DELIO Thomas, Structure and Strategy : Iannis Xenakis' Linaia-Agon, University of Maryland, 1985, repris in DeLio Thomas, « Structure and Strategy : Iannis Xenakis' Linaia Agon », Interface vol.16, 1987, p. 143-164.

A detailed analysis of the workpiece.

DELIO Thomas, « Xenakis », Perspectives of New Music vol.39 n°1, 2001, p. 231-242.

Some generalities about Xenakis.

DELPECH Jean-Louis, « Cybernétique et art », in Encyclopaedia Universalis, Paris, Universalis, 1995, tome 5, p. 921-926.

A few words on the Polytope de Montréal.

DIBELIUS Ulrich, Moderne Musik II.1965-1985, München, R. Piper Gmbh und Co. KG, 1988, p. 48-53.

The author places Xenakis, Ligeti and Lachenmann in the same category, under the chapter heading "Klangkomposition".

DIBELIUS Ulrich, Ligeti. Eine Monographie in Essays, Mainz, B. Schott's Söhne, 1994, p. 262.

Interview with Ligeti: on his relations with Xenakis.

DI SCIPIO Agostino, « … Composer est une bataille… Pour la paix. Paragraphs on Xenakis », The Open Space Magazine, n°3, 2001, p. 25-31.

General Comments on Xenakis during his death, including on moral issues around questions like "we must constantly be an immigrant".

DI SCIPIO Agostino, « Da Concret PH a Gendy 301. Modelli compositivi nella musica elettroacustica di Xenakis », Sonus n°14, Potenza, Sonus Edizioni Musicali, 1995, p. 61-92 (traduction américaine : « Compositional Models in Xenakis's Electroacoustic Music », Perspectives of New Music vol.36 n°2, 1998, p. 201-243).

A precise and detailed study of certain electronic works (Concret PH, Analogique B, Mycenae-Alpha, La légende d'Eer and Gendy 301).

DI SCIPIO Agostino, « Formalisation and intuition in Analogique A/B (1958-59) », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 95-108. Article sélectionné : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

DI SCIPIO Agostino, «Le nuvole di suono e le loro macchine. Ascolto e analisi di Analogique A et B, di Iannis Xenakis », in Alessandro Melchiorre (éd.), Iannis Xenakis. Musicista scienziato architetto, Quaderni di ricerca IRMus 2, Milan, 2006, p. 129-160.

A very detailed analysis of certain aspects of the workpiece.

DI SCIPIO Agostino, « Métaphore, formalisation et intuition dans Analogique A et B de Xenakis », in SOLOMOS Makis (éd.), Iannis Xenakis, Gérard Grisey. La métaphore lumineuse, Paris, L'Harmattan, 2003, p. 181-192.

About the metaphor of the "cloud" in Xenakis, including Analog A and B: the author proposes to discuss metaphor "operational".

DI SCIPIO Agostino, « Scienza e musica dei quanti acustici : l'eredità di Gabor », Il Monocordo vol.6, 1998, p. 71-76.

On Xenakiss references to Gabors theory.

DI SCIPIO Agostino, « Systems of Embers, Dust, and Clouds : Observations after Xenakis and Brün », in Harley James (ed.), In memoriam Iannis Xenakis = Computer Music Journal vol. 26 n°1, Cambridge (Massachussetts), MIT, 2002, p. 22-32.

The author discusses the influence of Xenakis and Herbert Brün on itself.

DI SCIPIO Agostino, « The notion of synthesis in Xenakis's music », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 64-80.

On the various methods of sound synthesis used by Xenakis: granular stochastic, UPIC, dynamic stochastic, as well as the issues they raise

DI SCIPIO Agostino, « The Orchestra as a Resource for Electroacoustic Music. On some works by Iannis Xenakis and Paul Dolden », in DI SCIPIO Agostino (ed.), Perspectives on Xenakis = Journal of New Music Research vol. 33 n° 2, 2004, p. 173-183.

Analysis of the use of orchestral sounds in the electroacoustic composition Hibiki Hana Ma. A comparison is made with more recent works by canadian composer Paul Dolden, who also uses orchestral materials for his electroacoustic music.

DI SCIPIO Agostino, « The problem of 2nd-order sonorities in Xenakis' electroacoustic music », Organised Sound vol.2 n°3, 1997, p. 165-178. Elargi in « Clarification on Xenakis: the Cybernetics of Stochastic Music », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, p. 71-84.

A study of the electronic music works based on the hypothesis of a "second order sonority" (forwarded by Xenakis in relation to Analogique), followed by a critique of stochastics..

« Dossier : I. Xenakis -Tra Scilla e Cariddi », Spirali n°3, déc.1980, p. 5-6.

DOUBOV Mikhail, « Iannis Xenakis: v vek techniki – k novoy estetike » [In the century of engineering – to new aesthetics], Musukalnaya gizn, 1999 n°1, p. 39-43.

This article is gives the Xenakis's general portrait and the basic problems of his creativity (E. Ferapontova).

DOUBOV Mikhail, « M. Proekt sonorno-stochasticheskiy: Iannis Xenakis, "Trostnikovue zarosli" (1977) » [The sonoristic, stochastic project: Iannis Xenakis, Jonchaies (1977)], Teoriya sovremennoy kompozicii, Otvetstvennuy redactor, V. Cenova, Moscou, Musuka, 2005, p. 596-611.

DOUBOV Mikhail, « Piano music by Xenakis : performing interpretation of logical models », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 262-231.

DOUBOV Mikhail, « Strukturnaya sonorika Iannisa Xenakisa » [Iannis Xenakis's structural sonority], Musukovedenie 2008 n°1, p. 2-10.

Historical context and essence of Xenakis' structural organizations : scales, sieves, arborescences (E. Ferapontova).

DROSCHKE Amadeus Jakob, « Après Le Corbusier », L'Arc n°51, 1972, p. 63-71.

Concerning Xenakiss architectural thinking and projects.

DROSELTIS Alexandros, Zufall und Determination in der westeuropäischen Musik um 1960. Dargestellt an Werken von Iannis Xenakis und Karlheinz Stockhausen, thèse de doctorat, Berlin, Technischen Universität Berlin, 2009, 238 p.

Une comparaison de l'utilisation du hasard chez Xenakis et Stockhausen. Le chapitre 2 analyse Duel, Herma, Morsima-Amorsima et Syrmos.

DURNEY Daniel, « Itinéraire », L'Arc n°51, 1972, p. 3-16.

Comment various stages of the evolution of Xenakis.

DUSAPIN Pascal, « Hommage », in Portrait(s) de Iannis Xenakis, sous la direction de F.B. Mâche, Paris, Bibliothèque Nationale de France, 2001, p. 89-94.

A few words on Xenakis by his former student.

DUSAPIN Pascal, « L'imagination au-dessus », in Festival d'automne à Paris 1972-1982, Paris, Temps Actuels, 1982, p. 217-218.

Here, the author refers to the expression "model transfer".

DUSAPIN Pascal, « Une filiation problématique », Entretemps n°6, 1988, p. 71-76.

The author discusses its relationship with Xenakis.

DUSAPIN Pascal, Halbreich Harry, « Entretien », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 343-356.

An interview where Dusapin explains what he has learned from Xenakis.

 
Top