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Articles and other major writings - C

CADIEU Martine, A l'écoute des compositeurs, Paris, Minerve, 1992, p. 146-149.

Concerning the Polytope de Montréal.

CADIEU Martine, « Iannis Xenakis, le contrôle de la musique par les sciences », Opus International n°5, 1968, 4p.

On the relationships between the arts-sciences.

CAGE John, Notations, New York, Something Else Press, 1969, s.p.

This book contains examples of new musical notation provides a page of the stochastic program.

CANAT DE CHIZY Édith, PORCILE François, Maurice Ohana, Paris, Fayard, 2005, p. 155-157, 364-365.

A brief rapprochement between Xenakis and Ohana.

CANDÉ Roland de, « Une esthétique de la raison et de la liberté », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 26-29.

Short text on Xenakis and mathematics.

CANDIA Gioacchino de, I processi stocastici nella musica, mémoire pour le laurea in scienze statistiche ed economiche, Universita degli studi di Bari, 1998-99, p. 21-64.

Analysis of stochastic processes.

CAPANNA Alessandra, « Iannis Xenakis. Combinazioni compositive senza limiti », Ricerca e progetto vol.V n°9-10, Rome, 1997, p. 90-96.

An overview of Xenakiss architectural projects and their relationships to music.

CAPANNA Alessandra, Strutture matematiche della composizione. I paradigmi logici dell'Architettura e della Musica, dottorato di ricerca in composizione architettonica VII ciclo, Università degli studi di Roma "la Sapienza", 1996, p. 19-25, 45, 57-64, 66, 71-72.

On Xenakis collaboration with Le Corbusier on the Philips Pavilion (p. 19-25) and on stochastic architecture (p. 57-64).

CARRILHO Frederick, MANZOLLI Jonatas, MARIA Adolfo, « Jr : XNKS : an interactive interface based on generalized distribution for stochastic processes », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 322-330.

CASADO Germinal, « Réflexions sur la création du Concile musical », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 275-278.

Commentary on a dance performance that included Pléiades.

CASSAGRANDE Christophe, L'Énergétique musicale, Paris, L'Harmattan, 2009, p. 141-174.

On music-architecture relations and energy.

CASTANET Pierre-Albert, « L'esquisse et ses écarts. La nature (Messiaen) et la science (Xenakis) », Les Cahiers du CIREM n°40-41, 1997, p. 121-126.

Concerning Mists and the relationship between the intelligible and the sensible.

CASSINA Adrien, L'écriture musicale du mythe : Dusapin, Mâche, Taïra, Xenakis, mémoire de maîtrise, Université de Dijon, 2000.

CASTANET Pierre-Albert, « Mists, œuvre pour piano de Iannis Xenakis : de l'écoute à l'analyse, les chemins convergents d'une rencontre », Analyse Musicale n°5, 1986, p. 65-75.

Parametric (pitch, duration, dynamics, timbre and space) analysis of Mists.

CATTIN Jean-Guillaume, « Interview de Daniel Ciampolini. Persephassa dans l'espace », Percussions n°14, 2004, p. 13-15.

The version of Persephassa performed by D. Ciampolini..

CAULLIER Joëlle, « Entre mythe et science : un contenu de vérité », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, Paris, CDMC, 2001, p. 103-106.

The author examines how matter can acquire a spiritual dimension in Xenakiss works..

CAULLIER Joëlle, « Pour une interprétation de Nuits », Entretemps n°6, 1988, p. 59-68.

Analysis of the phonetic material used Nuits plus its opening section.

CECCHI C., « Metastasis y Pithoprakta », Revista Musical Chilena vol.24 n°112, 1970, p. 99-102.

CHADABE Joël, Electric Sound. The Past and Promise of Electronic Music, New Jersey, Prentice-Hall, 1997, passim.

A few words on Xenakiss electronic works as well as on his polytopes.

CHADABE Joël, « Figur des Übergangs. Überlegungen zu Iannis Xenakis », MusikTexte n°89, Köln, 2001, p. 36-37.

A few lines on Xenakis, after his death.

CHAILLEY Jacques, « Recherche scientifique », Musica-J.M.F., juin 1969, repris in Propos sans orthodoxie, Paris, Zurfluh, 1990, p. 85-87.

The French musicologist makes fun of the complexity of Xenakiss article "Vers une philosophie de la musique" (Towards a Philosophy of Music).

CHAMBURE Alain de, « n+1 ou la dimension supplémentaire. Témoignage d'un responsable de France-Musique », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 357-362.

A general essay on Xenakis.

CHARLES Daniel, « Architecture et musique », in Encyclopaedia Universalis, Paris, Universalis, 1995, tome 2, p. 878-887.

Commentairy on Xenakiss "Notes sur un Geste Electronique" (Notes on an Electronic Gesture).

CHARLES Daniel, « Entr'acte : "Formal" or "Informal" Music? », Musical Quarterly vol.51 n°1, 1965, p. 157-165.

Comparaison of Boulez and Xenakis, especially from the point of view of their writings..

CHARLES Daniel, « La musique et l'écriture », Musique en Jeu n°13, 1973, p. 3-13 (repris in Daniel Charles, Le temps de la voix, Paris, éd. Jean-Pierre Delarge, 1978, p. 201-225).

This article includes a few dense pages on Xenakis where the author withdraws his former opinion (cf. La pensée de Xenakis,Boosey and Hawkes, 1968): henceforth, he chooses to concentrate on Cage who "managed to escape metaphysics," unlike Xenakis.

CHARLES Daniel, Musiques nomades, écrits réunis et présentés par C. Hauer, Paris, Kimé, 1998, p. 105-108.

On Xenakis and graphics.

CHARLES Daniel, « Xenakis », in Encyclopédie de la musique, Paris, Fasquelle, 1961, p. 926.

Undoubedly Xenakis's first entry in an encyclopedia.

CHARLES Daniel, « Xenakis aujourd'hui », Revue d'Esthétique, 1965, p. 406-420.

CHATTELUN Maurice, « Quelques remarques et propos », Revue Musicale n°265-266, 1969, p. 150-154.

CHILDS Edward, « Achorripsis : a sonification of probability distributions », Proceedings of the 2002 International Conference on Auditory Display, Kyoto, 2002.

Analysis of probabilistic distributions of the work in order to study the question of mapping and sonication.

CHOJNACKA Elisabeth, « Angst und Faszination », MusikTexte n°89, Köln, 2001, p. 37.

A few lines written about Xenakis, after his death.

CHOJNACKA Elisabeth, Le Clavecin autrement : découverte et passion, Paris, Michel de Maule, 2008, p. 129-150.

The creator of all harpsichord works of Xenakis says these works and collaboration with him.

CHOJNACKA Elisabeth, « Sur Khoaï », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 227-235.

The first performer of Khoaï briefly comments the work in question.

CHOJNACKA Elisabeth, « The Harpsichord According to Xenakis », Performing Xenakis, Hillsdale, New York, Pendragon Press, 2010, p. 71-90.

CHOUVEL Jean-Marc, Sur la théorie de la forme et ses implications dans la création musicale contemporaine, thèse de doctorat, Paris, Université de Paris VIII, 1990, p. 57-110 (repris in « A propos de l'île de Gorée de Iannis Xenakis », Terres des Signes n°1, Paris, l'Harmattan, 1995, p. 169-173).

See JM Chouvel, Iannis Xenakis and the future of music (monographs).

CHOONG Khai-Wei, Iannis Xenakis and Elliott Carter : A Detailed Examination and Comparative Study of Their Early Output and Creativity, Brisbane, Griffith University, 1996.

CHRISSOCHOIDIS Ilias, Chouliaras Stavros, Mitsakis Christos, « Set theory in Xenakis' Eonta (1963-64) », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 241-249.

CHRISTENSEN Erik, The Musical Timespace. A Theory of Music Listening, Aalborg University Press, 1996, p. 23-28, 31-33, 81-82, 146-147.

Quelques guides d'écoute pour Metastaseis et Pithoprakta.

COCA Vernando Ruiz, « El pensamiento musical de Iannis Xenakis », in Atlantida III, Madrid, 1965, p. 205-210.

CODUYS Thierry, « Dall'UPIC a IANNIX », in Alessandro Melchiorre (éd.), Iannis Xenakis. Musicista scienziato architetto, Quaderni di ricerca IRMus 2, Milan, 2006, p. 115-118.

COE J.W., A study of five selected contemporary compositions for brass, Ph. D., Indiana University, 1971.

COLLIN Thomas, L'œuvre de Iannis Xenakis : vers une musicalisation de l'espace, mémoire de maîtrise, Université de Rouen, 2001.

COLYER Cornelia, « Centre d'Etudes de Mathématiques et d'Automatiques Musicales », ICMC Proceedings, 1986, p. 317-319.

CONTI Luca, « Epitaph auf Iannis Xenakis », Musik und Aesthetik n°19, 2001, p. 5-11.

Quelques idées générales sur Xenakis.

COSTA Adrienne, Meta-stasis, « une explosion silencieuse de lumière ». Les pans de verre ondulatoires du couvent de La Tourette, mémoire de quatrième année, Ecole d'Architecture de Toulouse, 2003, 90p.

A detailed study of the relationship between the glass plates wave of the Convent of La Tourette and Metastaseis.

COUPRIE Pierre, « Une analyse détaillée de Bohor (1962) », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 113-119. Article sélectionné : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

COURAUD Marcel, « Des Cinq Rechants de Messiaen à Nuits de Xenakis », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 186-193.

On the importance of Nuits in the context of contemporary music.

COURNOT N., « Le refus des conventions (chez Françoise et Iannis Xenakis) », Maison et Jardin, mars 1973, p. 120-123.

COUROUX Marc, « Dompter la mer sauvage : réflexions sur Evryali de Iannis Xenakis », in Provost Serge (éd.), Espace Xenakis = Circuits vol.5 n°2, 1994, p. 55-67 (version anglaise : « Evryali and the Exploding of the Interface : from Virtuosity to Anti-virtuosity and Beyond » in Xenakis studies : in memoriam, sous la direction de J. Harley, Contemporary Music Review vol. 21 n°2-3, 2002, p. 53-67).

On the difficulties Evryali poses to pianists; proposition of a solution.

 
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