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Articles and other major writings - B

BACULEWSKI K., « Kwardrans z Iannisem Xenakisem », Ruch Muzyczny vol.22, n°24, 1978, p. 10-11.

BAILLET Jérôme, « Des transformations continues aux processus de transformation », in SOLOMOS Makis (éd.), Iannis Xenakis, Gérard Grisey. La métaphore lumineuse, Paris, L'Harmattan, 2003, p. 237-244.

How the technical process found in Grisey is prefigured in Xenakis.

BALEA Ilie, « Réflexions d'un critique roumain », Revue Musicale n°265-266, 1969, p. 160-164.

A few words on Xenakis.

BALTENSPERGER André, « "Art" und "Science" », Neue Zeitschrift für Musik vol.153 n°5, 1992, p. 27-34.

BARNES Clive, « Danse. Le Private Domain de Paul Taylor », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 271-274.

Commentary on a P. Taylor dance performance that included Atrées.

BARRAUD Henri, Pour comprendre les musiques d'aujourd'hui, Paris, Seuil, 1968, p. 181-189.

General presentation of stochastics and a brief analysis of Metastaseis..

BARRAUD Jacques, « Le dieu hasard ou la rencontre de deux mondes », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 37-43.

Where Xenakis's "god," chance, is discussed.

BARRAUD Jacques, « Musique et ordinateurs », Revue Musicale n°257, 1963, p. 9-12.

The engineer who helped Xenakis write his first computer program relates his experience..

BARRETT Richard, « Musica instrumentalis of the Merciless Cosmos : La légende d'Eer », in Harley James (ed.), Xenakis studies : in memoriam = Contemporary Music Review vol. 21 n°2-3, Oxfordshire, Routledge, 2002, p. 69-83.

A general analysis of Legend of Eer.

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, "A creative mind in eruption: Xenakis' years 1953 and 1954", in Exarchos Dimitris (ed.), Proceedings of the Xenakis International Symposium, London 1-3 April 2011, www.gold.ac.uk/ccmc/xenakis-international-symposium/programme.

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, « Chronologie », in Portrait(s) de Iannis Xenakis, sous la direction de F.B. Mâche, Paris, Bibliothèque Nationale de France, 2001, p. 25-82.

A chronology.

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, « De la dispersion à la fusion sonore : écriture et perception des textures xenakiennes », Analyse Musicale n°38, Paris, 2001, p. 86-96.

Essay on the typology of xenakian textures, identifying two such categories: textures of "sound dispersion", textures of "fusion".

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, « La notion de vitesse chez Xenakis », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 177-191. Article sélectionné : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, « Le temps dans l'art-science xenakien », Premières Rencontres Internationales Arts, Sciences et Technologies « Temps, Espace, Transmission » (Université de La Rochelle, 23-25 nov. 2000),.

Highlighting the originality of xenakienne theory of time, its evolution and questioning its limitations.

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, « METASTASSIS-Analyse – Un texte inédit de Iannis Xenakis sur Metastasis », Revue de Musicologie tome 89 n°1, 2003, p. 129-187.

Study of the middle part of Metastasis in the light of the analysis of the composer, which is given a critical edition.

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, « Temps et rythme chez Xenakis : le paradoxe de l'architecte », in Portrait(s) de Iannis Xenakis, sous la direction de F.B. Mâche, Paris, Bibliothèque Nationale de France, 2001, p. 159-170.

The author debates Xenakiss indebtedness to Messiaen, then analyzes some of Xenakiss contributions to the rhythmic realm.

BARTHEL-CALVET Anne-Sylvie, Un exemple de renouvellement de l'écriture rythmique : Psappha de Xenakis, mémoire de DEA, Strasbourg, Université Marc Bloch, 1990, 40 p.

Based on the problem of the relationship between meter and rhythm, the author examines the rhythmic principles present in Psappha.

BATIGNE Jean, « Sur Persephassa et Pléiades », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 175-183.

The founder of the Percussions de Strasbourg ensemble evokes his encounter with Xenakis and briefly analyzes Persephassa and Pléiades.

BATTIER Marc, Ciampolini Daniel, Voisin Frédéric, Psappha. Version avec électronique (1995-1997). Cahier d'exploitation, Paris, Centre Georges-Pompidou-Ircam, 2e édition, 2000, 47p.

The electronic version of Psappha mounted IRCAM.

BAYER Francis, De Schönberg à Cage. Essai sur la notion d'espace sonore dans la musique contemporaine, Paris, Klincksieck, 1981, p. 91-105, 164-167 et passim.

The author concentrates mainly on constructivism and on Xenakis treatment of pitch; he analyzes Herma and reveals exceptions to the compositional system.

BECK R.T., « Other Countries », in F. W. Sternefeld (éd.), Music in the Modern Age, New York, Praeger, 1973, p. 433-441.

BÉDARIDA Marc, « L'envers du décor », in Jacques Lucan, Le Corbusier. Une encyclopédie, Paris, Centre G. Pompidou, 1987, p. 354-356.

On the role of Xenakis in the studio of Le Corbusier.

BEECROFT Norma, « Xenakis à Toronto. Vision personnelle », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 315-319.

Concerning Xenakiss relationship to Canada.

BELLO Angelo, « Notes on Composing with the UPIC System: The Equipment of Iannis Xenakis », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis,
p. 93-98.

Research results from the Ateliers UPIC between 1995-1997, that consisted of implementing a frequency modulator on the UPIC system.

BENTON Tim, « The Sacred and the Search for Myths », in Le Corbusier, Architect of the Century, catalogue de l'exposition Hayward Gallery, Londres, Arts Council of Great Britain, 1987, p. 238-277.

On the Monastery of La Tourette.

BERTOCCHI Serge, « XAS pour quatuor de saxophones », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, Paris, CDMC, 2001, p. 179-184.

Analysis of the development of this works form based on factors such as scale (sieves), verticality, rhythm, register, dynamics, instrumentation and degree of order/disorder.

BEYER Greg, « All is Number. Golden Section in Xenakis'"Rebonds" », Percussive Notes n°40, 2005, p. 40-50..

BIANCHI Lorenzo, Le partage d'une pièce de Iannis Xenakis réalisée avec l'Upic sur le logiciel Iannix, rapport de stage effectué à la kitchen inédit, 2003, 34 p.

Contient en annexe quelques esquisses inédites de Mycènes alpha.

BITTENCOURT Pedro, Une lecture de l'Oresteia de Xenakis, mémoire de D.E.A., Université Bordeaux 3, 2005, 99 p.

After a general presentation of the Oresteia, the author analyzes successively the three parts of the first version, Agamemnon, Choéphores and Eumenides.

BLACK Robert, « Theraps », Performing Xenakis, Hillsdale, New York, Pendragon Press, 2010, p. 241-244.

A few words on the work.

BLUMRÖDER, « Iannis Xenakis 2006 », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 3-11.

An introduction to the conference proceedings.

BOEHMER Konrad, « Welle und Klippe. Xenakis und Varèse », 1991 Wittener Tage für Neue Kammermusik, 1991, p. 89-101.

BOIVIN Jean, La classe de Messiaen, Paris, Christian Bourgois, 1995, p. 112-115 et passim.

Narrative of Xenakis's studies with Messiaen.

BOKESOY Sinan, Macro Son : situation et évaluation. Essai de définition du macro-son et création d'une méthodologie le synthétisant pour usage compositionnel, mémoire de D.E.A., Université Paris 8, 2004, 98 p.

This academic work addresses several aspects of Analogique A et B.

BONNET Antoine, « Théorie du processus », in Les Cahiers de Philosophie n°20 : La loi musicale, Lille, 1996, p. 81-82.

Strong criticism of Xenakiss use of mathematical formulas.

BORBOUDAKIS Minas, « The percussion through three generations (influences and evolutions of composition for percussion through Varèse's Ionisation, Xenakis' Rebonds and Borboudakis' Evlogitiria », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 350-354.

BORIO Gianmario, « "A Strange Phenomenon". Varèse's influence on the European Avant-Garde », in Felix Meyer, Heidy Zimmermann (éd.), Edgar Varèse. Composer, Sound Sculptor, Visionary, A Publication of the Paul Sacher Foundation, Woodbridge, The Boydell Press, 2006, p. 364-366.

On Varese and Xenakis.

BOSSEUR Dominique et Jean-Yves, « En-temps et hors-temps », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981,
p. 89-91.

A few words on Xenakiss famous temporal distinction.

BOSSEUR Dominique et Jean-Yves, Révolutions musicales, Paris, Le Sycomore, 1979, pp109-113 et passim.

Short presentation of a few works by Xenakis under the title "music and mathematics".

BOSSEUR Jean-Yves, « Iannis Xenakis. Pithoprakta pour orchestre (1955-56) », in J.Y. Bosseur, P. Michel, Musiques contemporaines. Perspectives analytiques 1950-1985, Paris, Minerve, 2007,  p. 146-152.

A few words on the work.

BOSSEUR Jean-Yves, Le sonore et le visuel, Paris, Disvoir, 1992, p. 41-50.

On Xenakis and architecture.

BOSSEUR Jean-Yves, Musique et arts plastiques. Interactions au XXe siècle, Paris, Minerve, 1998, p. 1993-1994.

On the polytopes.

BOSSEUR Jean-Yves, « Nach der Gesetz der großen Zahl. Zu Pithoprakta (1955/56) für Orchester von Iannis Xenakis », MusikTexte n°91, Köln, 2001, p. 63-66.

On Xenakis and architecture.

BÖTTINGER Peter, « Zeitgestaltung », Musik-Konzepte n°54-55, 1987, p. 43-70.

Analysis of the relationship between rhythm and form in Xenakiss works. Several works are also analyzeds.

BOUCRIS Luc, « Architecture et musique selon Iannis Xenakis », in Actualité de la Scénographie n° 29, 1986.

BOUDON Philippe, « Architecture, proportion et échelle », in Encyclopaedia Universalis, Paris, Universalis, 1998, tome 15, p. 235-238.

Quick reference to Xenakis as architect.

BOURGUE Daniel, LEBER Jean, PENASSOU Pierre, « Xenakis vu par ses interprètes », L'Arc n°51, 1972, p. 81-83.

A few words on Xenakis by a French horn player, a violinist and a cellist.

BRECH Martha, « Formalisierte Kompositionsweisen in der frühen electroakustischen Musik », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 41-53.

On Diamorphoses and Concret PH.

BRIDOUX-MICHEL Séverine-Alice, « Croisement disciplinaire, Architecture / Musique. Le Pavillon Philips de l'Exposition Bruxelles' 58 », Cahiers thématiques. Architecture Histoire/Conception n°1, Lille, 2001, p. 210-219.

Cf. du même auteur Recherche d'une…

BRIDOUX-MICHEL Séverine-Alice, « Musique, architecture, un projet multimédia : le Pavillon Philips de l'Exposition internationale de 1958 », in R. Barbanti, E. Lynch, C. Pardo, M. Solomos (éd.), Musiques, arts technologies. Pour une approche critique, Paris L'Harmattan, 2004, p. 91-103.

Some notes on the famous Pavilion and the role of Xenakis.

BRIDOUX-MICHEL Séverine-Alice, Recherche d'une correspondance musique/architecture, le Pavillon Philips de l'Exposition Internationale de Bruxelles, 1958, mémoire de D.E.A., Université de Lille III, octobre 1999, 97p.

On the Xenakis - Le Corbusier - Varèse collaboration and on Concret PH.

BRIDOUX-MICHEL Séverine, « Sur Concret PH (1958) », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 109-112.
selected item : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

BROTBECK Roman, « Xenakis hören », in Iannis Xenakis : Das elektroakustische Werk. Internationales Symposion Musikwissenschaftliches Institut der Universität zu Köln, sous la direction de Ralph Paland, Christoph von Blumröder, Vienne, Verlag der Apfel, 2009, p. 221-227.

BROWN Andrew R., « Extending Stochastic Synthesis », Proceedings of the 2005 International Computer Music Conference (Barcelona), Finlande, Tampere, 2005, p. 111-114.

The author proposes an extension of GENDYN.

BROWN Franck, La musique par ordinateur, Paris, P. U.F.-Q.S.J., 1982, p. 17-18 et 64-66.

Brief commentary of the stochastic works as well as the UPIC.

BUCQUET Marie-Françoise, « Sur Evryali », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 219-226. Traduction anglaise : Buquet Marie-François, « On Evryali », in Kanach Sharon (éd.), Performing Xenakis, Hillsdale, New York, Pendragon Press, 2010, p. 65-70.

The first performer of Evryali shares her impressions.

BURRASTON Dave, Generative Music and Cellular Automata, PhD Thesis, Creativity and Cognition Studios, University of Technology, Sydney, Australia (www.noyzelab.com).

A brief study of cellular automata in Xenakis.

BUTCHERS Christopher, « The Random Arts : Xenakis, Mathematics and Music », Tempo n°85, 1968, p. 2-5.

The author affirms that stochastics is the only correct means to use chance (as opposed to "aleatoric" works)

BUTOR Michel, « Imaginez », in Le Poème électronique - Le Corbusier, Paris, Minuit, 1958.

 
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