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Articles and other major writings -

AGON Carlos, ANDREATTA Moreno, ASSAYAG Gérard, SCHAUB Stéphan, « Formal Aspects of Iannis Xenakis "Symbolic Music": A Computer-Aided Exploration of Compositional Processes », in DI SCIPIO Agostino (ed.), Perspectives on Xenakis = Journal of New Music Research vol. 33 n° 2, 2004, p. 145-160.

The article presents two computer models to simulate some functions of Herma and Nomos Alpha, and discusses some theoretical aspects of the underlying concepts in these works.

ADAM J., COTTET S., DOISNEAU E., « La passion mathématique », L'Arc, mai-juin 1983, 2p.

AGUILA Jésus, Le Domaine musical. Pierre Boulez et vingt ans de création contemporaine, Paris, Fayard, 1992, p. 30-31 et 273-279.

On the Xenakis - Boulez contentions

AHLEN C.G., « Iannis Xenakis », Nutida Musik vol.28 n°3, 1984-85.

AHNERT Sven, Seyfarth Ludwig, « Die Verbindung von Architektur und Musik », in Architektur der Ideen : Gedankengebäude in der Kunst, catalogue Hamburger Architektursommer, Hamburg, 1994, p. 108-110.

On Xenakiss projected home for the Reynolds.

AKIJAMA K., « La pensée mathématique de Iannis Xenakis » (en japonais), Bijutsu Techno n°9, 1969.

ALBÈRA Philippe, Entretiens avec Claude Helffer, Genève, Contrechamps, 1996, p. 61-65.

One of Xenakiss most faithful performers speaks of his experience in preparing and performing the piano works.

ALEXAKI Eugenia, Sehen, Hören, Erleben : multimediale Kunsttendenzen seit 1945 am Beispeil drei griechischer Künstler der Diaspora : Takis, Iannis Xenakis, Anestis Logothetis, PhD Diss. Berlin Feie Universität, 1996.

AMAGALI Rosemary Tristano, Texture as an Organizational Factor in Selected Works of Iannis Xenakis, Master Thesis, Indiana University, 1975.

AMY Gilbert, « Orchestre et oreille symphonique chez Xenakis », in GERHARDS Hugues (éd.), Regards sur Iannis Xenakis, Paris, Stock, 1981, p. 167-174.

A comparison between a traditional orchestra and a xenakian one.

ANAGNOSTOPOULOU Christina, SHARE Chris, CONKLIN Darrell, « Xenakis' Keren (1986) : a computational semiotic analysis », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 288-298. Article sélectionné : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

ANDREATTA Moreno, Formalizing musical structure : from Information to Group Theory, Dissertation in Aesthetics and Sociology of Music, University of Sussex, 1997, p. 17-22.

On Group Theory.

ANDREATTA Moreno, « Logica simbolica, teoria dei gruppi e crivelli musicali nel pensiero di Iannis Xenakis : un punto di vista », Il Monocordo vol.3/4, 1997, p. 3-14 et vol.5, 1998, p. 3-19.

On symbolic logic, groups and sieves.

ANTONIADIS Pavlos, "Physicality as a performer-specific perspectival point to I. Xenakis' piano work", in Exarchos Dimitris (ed.), Proceedings of the Xenakis International Symposium, London 1-3 April 2011, www.gold.ac.uk/ccmc/xenakis-international-symposium/programme

ANTONOPOULOS Antonios, "Pithoprakta: The Historical Measures 52-59. New Evidence in Glissando Speed Formalization", in Exarchos Dimitris (ed.), Proceedings of the Xenakis International Symposium, London 1-3 April 2011,
www.gold.ac.uk/ccmc/xenakis-international-symposium/programme

ANTONOPOULOS Antonios, « The ontological-cosmological positions of Xenakis in Formalized Music », in GEORGAKI Anastasia, SOLOMOS Makis (ed.), Proceedings of the « International Symposium Iannis Xenakis », Athènes, University of Athens, 2005, p. 13-21. Article sélectionné : www.iannis-xenakis.org/fxe/actus/symposium.html

ANTUNES Jorge, « Xenakis, Rimbaud und ich. Pu Wijnuej we Fyp und Rimbaudiannisia MCMXCV », MusikTexte n°89, Köln, 2001, p. 43-45.

A few words on Pu Wijnuej we Fyp.

ARDITTI Irvine, « Inspirieren und bezaubern », MusikTexte n°89, Köln, 2001, p. 20.

A few words on Xenakis, after his death.

ARDITTI Irvine, « Reflections on Performing the String Music of Iannis Xenakis », in Harley James (ed.), Xenakis studies : in memoriam = Contemporary Music Review vol. 21 n°2-3, Oxfordshire, Routledge, 2002, p. 85-89. Repris in

Some words from a privileged interpreters of Xenakis.

ARIZA Christopher, « The Xenakis Sieve as object: A New Model and a Complete Implementation », Computer Music Journal Vol. 29 n°2, 2005, p. 40-60.

ARSENAULT Linda M., « Iannis Xenakis' Achorripsis : The Matrix Game », in Harley James (ed.), In memoriam Iannis Xenakis = Computer Music Journal vol. 26 n°1, Cambridge (Massachussetts), MIT, 2002, p. 58-72.

A detailed analysis of the matrix Achorripsis.

ARSENAULT Linda M., Iannis Xenakis's Evryali : An Introduction to Structure, Meaning and Performance, Master's Thesis, Edmonton (Alberta), University of Alberta, 1996, 127p.

Sur Evryali : une analyse centrée sur la question de l'interprétation.

ARSENAULT Linda M., « Iannis Xenakis's Evryali: A Narrative Interpretation », in SOLOMOS Makis (éd.), Présences de Iannis Xenakis, Paris, CDMC, 2001, p. 159-162.

Evryali seen as narrative music.

ARSENAULT Linda M., « Iannis Xenakis: I'm a Japanese », in Musicology and Globalization, Tokyo, Musicological Society of Japan, 2004.

ATTNEAVE F., « Stochastic Composition Processes », Journal of Aesthetics vol.17, 1959.

AUBIGNY Benoît, L'ensemble vocal a cappella de 1945 à nos jours. Histoire d'une renaissance, Paris, Honoré Champion, 1998, p. 94-106.

A detailed analysis of Nuits.

 
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