English    Rechercher

Monographie - L

LACROIX Marie-Hortense, Pléiades de Yannis Xenakis, Paris, Michel de Maule, 2001, 106p.

Une analyse détaillée de la pièce, et notamment de la partie « Claviers ». Entre autres, l’auteur souligne les nombreuses affinités avec la musique de gamelan.

L’Arc n°51 : « Xenakis », 1972, 88p.

Cf. les articles de D. Durney, A. Droschke, M. Fleuret, F. Genuys, H. Krellmann, F.B. Mâche, L. Marin, B. Pingaud et O. Revault d'Allonnes, ainsi que trois entretiens de Xenakis avec F.B. Mâche, O. Revault d'Allonnes et F. Genuys.

LEBENS James C., An analysis of Keren for solo trombone by Iannis Xenakis: Randomly generated music within a symmetrical framework and performance considerations, Doctoral Thesis, Seattle, University of Washington.

“The purpose of this paper is to facilitate the understanding of some of Xenkis’ compositional techniques through the analysis of Keren. This analysis deliberately avoids complicated mathematical formulas […] and attempts to demonstrate stochastic compositional methods through a more straightforward musical analysis. […] The following analysis isolates many symmetrical patterns […] and demonstrates the probability theory of the ‘random walk’” (J. Lebens).

 
Haut de page